1000° TECHNOLOGIE

September, 2020

De enige volledig geautomatiseerde fabriek van de sector: de gieterijafdeling, het vlaggenschip van de Nobili-technologie.

De gieterij is een van de gebieden die, samen met de draai-eenheid, het moment vertegenwoordigt waar alles vorm krijgt. De gieterij moet uiterst efficiënt zijn, want het is de basis voor alle daaropvolgende werkzaamheden. In Italië heeft de sector van het gieten van koperlegeringen jarenlang een gebrek gehad aan investeringen en onderzoek, en de gieterij blijft voor vele bedrijven een ambachtelijk proces, dat uitsluitend manueel en dus weinig geautomatiseerd is. Bij Nobili daarentegen is sinds 2013 een gerobotiseerde lagedrukafdeling in bedrijf die door geschoolde arbeidskrachten wordt beheerd en waar zeven vormmachines de zandkernen produceren die over de zes gieteilanden worden verdeeld. Hier wordt het vloeibare metaal bij een temperatuur van meer dan 1.000 °C in de mallen gegoten. De onderdelen worden vervolgens overgebracht naar een lopende band die door middel van een mechanische schudbeweging en een continue straal van microbolletjes het resterende zand voorzichtig verwijdert. De laatste stap in het proces is het snijden van de gietstukken: zes roboteilanden scheiden de afzonderlijke stukken van elkaar en verwijderen overtollige delen. De overtollige messing wordt als grondstof teruggevoerd in het proces, waardoor materiaalafval tot nul wordt gereduceerd. Zelfs het zand wordt hergebruikt voor bedrijven in de bouwsector. Ten slotte worden de dampen die vrijkomen bij het smelten van het metaal afgezogen en gefilterd door afzuiginstallaties die alleen absoluut zuivere lucht terugvoeren naar de atmosfeer.